Thuiswinkel waarborg logo Trustpilot logo Trustpilot 5 sterren Altijd gratis thuisbezorgd Mijn GSMpunt.nl | Leeg winkelmand

BlackBerry accessoires en telefoons

Vind hier de nieuwste BlackBerry producten en alle BlackBerry accessoires! U heeft hieronder de mogelijkheid om te selecteren binnen welke categorie u alle BlackBerry producten wilt bekijken. Uiteraard heeft u ook de mogelijkheid om alle producten van BlackBerry in een lijst te bekijken.

BlackBerry is een telefoonmerk dat recentelijk veel populariteit ondervindt met hun zakelijke toestellen. BlackBerry is een merk van Research In Motion (RIM), gevestigd in Waterloo, Ontario, Canada. RIM is opgericht in 1984 door Mike Lazaridis, de huidige co-CEO, en het begon met het ontwikkelen van apparaten om het draadloze datanetwerk Mobitex te gebruiken voor een twee-richtings data uitwisseling (zowel zenden als ontvangen in één apparaat), zodat het gebruikt kon worden voor het piepen en uiteindelijk draadloos e-mail versturen.

Het Mobitex netwerk werd pas in 1990 gelanceerd, maar het was aanvankelijk geen su cces. Na 2 jaar, en een investering van $ 30.000.000 had het netwerk slechts 1 klant en een aantal aanvragen. Het netwerk werd gezien als een veredeld netwerk voor pagers. Bovendien waren er een aantal bedrijven (Nokia, Ericsson, etc.) die druk waren met het ontwikkelen van het GSM netwerk, waarmee spraak overgezonden kon worden.

In 1992 liet Apple CEO John Scully de term PDA vallen. Apple was bezig met de Newton, wat uiteindelijk een flop werd. Het apparaat had geen verbinding met een netwerk, en geen mobiele mogelijkheden, het kon alleen gesynchroniseerd worden met een computer via draden en cradles. Het PDA concept sprak RiM echter wel erg aan. Eerder dat jaar had Ericsson de Viking Express geïntroduceerd, ’s werelds eerste commerciële draadloze e-mail-oplossing, op een concurrerend systeem. Hoewel het concept goed was, had de Viking Express geen overweldigende verkoopcijfers.

RiM ontwikkelde daarop een aantal apparaten zoals de draadloze creditcardlezer, waarmee marktkramen, hotdogstands en andere ambulante handel gedaan kon worden met creditcards. Het zendsysteem hierachter werd op licentiebasis verkocht aan RAM mobile Dat, Bell South en AT&T. Deze licenties leverden meer dan een miljoen dollar op, in een tijd waar RiM financieel aan de grond zat.

Een van de belangrijkste producten in de ontwikkeling voor RiM was de Inter@ctive pager 900. Het apparaat kostte rond de $ 600, en je had er ook een abonnement op het Mobitex netwerk voor nodig, wat nog eens 24,95 of 29,95 per maand kostte, maar het apparaatje stelde je in staat om overal je e-mails te ontvangen en te versturen. De opvolger van de 900 was de 950. Dit apparaatje werd verkocht voor rond de $ 350,00, hierin waren allerlei handige applicaties voor e-mails gebouwd, zoals incriptie, meerdere mailboxen, en het feit dat je je eigen mailadres kon gebruiken. Dat laatste zorgde ervoor dat je geen ander mailadres hoefde te gebruiken voor wanneer je niet op kantoor was.

Ook hiervoor had je een abonnement nodig op het Mobitex netwerk, wat nog eens $ 24,95 of $ 29,95 per maand kost. Bell South kocht honderdduizenden van deze apparaatjes, en in 1998 had RiM bedrijven als IBM, Panasonic, Mobile Integrated Technologies en Telxon als klant voor de 950. Het apparaat was een groot succes, voornamelijk omdat concurrerende apparaten vereisten dat gebruikers een apart e-mail adres aanmaakten voor het gebruik op het mobiele apparaat.

De mensen van RiM waren gefrustreerd dat de mogelijkheden van de 950 nauwelijks werden gebruikt. Het werd nog steeds gebruikt als een pager, maar dan in de vorm van e-mailberichten. Ook zat de naam van het apparaatje ze niet lekker. De RiM 950. RiM wendde zich tot Lexicon om een merknaam te verzinnen voor de RiM 950 en toekomstige apparaten. Daar keken ze naar de wereld van fruit (Lexicon is ook het brein achter vele merknamen van Apple), en vonden de kleine knopjes op de 950 lijken op de zaadjes op een aardbei (Strawberry).

Maar Straw is een langzame lettergreep, vooral het –aw- gedeelte sprak de Lexicon niet aan. Berry was al wel goed. Onderzoek van Lexicon had aangetoond dat mensen de b-klank associëren met betrouwbaarheid, en de korte e als snelheid. BlackBerry was een beter optie, en dat vond ook Mike Lazaridis. De naam is blijven hangen.

In januari 1998 ging RiM naar de Canadese beurs om geld op te halen zodat de investeringen in de ontwikkeling van netwerken, en de apparatuur om die netwerken te gebruiken, door konden gaan. In 1999 werd ook een notering op de NasdaQ aangevraagd, wat nog eens 250 miljoen dollar ophaalde, en in 2000 werd een aandelenpakket ter waarde van 900 miljoen dollar uitgegeven.

De opvolger van de 950 werd de 957 met codenaam Proton, geïntroduceerd op 11 april 2000 (Proton was afgeleid van Newton, een vergelijkbaar apparaat van Apple uit 1992, zonder mobiele datafuncties). De 957 was het eerste apparaat dat de vorm van de huidige BlackBerry’s had, het apparaatje kostte $ 499,00, en het werd vermarkt met de kreet “Always on, Always connected”. Het kon 24/7 e-mail ontvangen en verzenden, had nog altijd de pagerfunctie en kon aandelenkoersen weergeven. Verder had het een agenda, rekenmachine, alarm, li-ion batterij, etc. waarmee het erg op een mobiele telefoon leek, alleen kon je er mee e-mailen in plaats van bellen.

Aanvankelijk leek dat een punt waarop de BlackBerry het af ging leggen tegen de GSM, maar de kracht van de BlackBerry en de zwakte van de GSM werden pijnlijk duidelijk op 11 september 2001, toen er twee vliegtuigen in het World Trade Center in New York vlogen. Door de explosie van het gebruik van mobiele telefoons, en de enorme belasting op het netwerk was het nagenoeg onmogelijk om een telefoongesprek te voeren op een mobiele telefoon.

Hulpdiensten waren lamgeslagen omdat communicatie nagenoeg onmogelijk gemaakt werd, politici konden niemand bereiken en bedrijven lagen stil. Ondertussen konden mensen met een BlackBerry gewoon blijven mailen, omdat het datagebruik van een email veel lager is dan van een telefoongesprek, en omdat het aantal verbindingen op het Mobitex netwerk veel groter kan zijn dan op een GSM netwerk. Bovendien kon de BlackBerry met een zeer zwak signaal toch gewoon functioneren, omdat het verzenden van een bericht slechts enkele milliseconden kost, en als het tijdelijk niet mogelijk is om een bericht te versturen door enorme druktes, dan wordt het bericht in een wachtrij gezet, en wordt die wachtrij enkele secondes later afgewerkt. Ook tijdens de blackout in 2003 en de Katrina orkaan bleek de BlackBerry stabiel en betrouwbaar.

Na 11 september stonden politiekorpsen, brandweerdiensten en andere overheidsinstanties wereldwijd in de rij om BlackBerry’s te kopen. De totale omzet van RiM verdubbelde in 2001 naar $ 221,3 miljoen.

Begin 2002 lanceerde RiM de eerste BlackBerry’s waar ook mee gebeld kon worden. De 5810 voor het 1900MHz GSM netwerk, de 5820 voor het 900/1800MHz GSM netwerk. Daar had je wel een headset voor nodig, omdat er geen microfoon en speakerfunctie in de BlackBerry zaten. BlackBerry kwam met deze 5000 en 6000 series toestellen in de problemen omdat ze van het Mobitex netwerk afstapten, en de toestellen nu via GSM telecomproviders moesten verkopen, en dus veel lagere marges maakten.

In 2003 kwam BlackBerry met de eerste toestellen met kleurenscherm, de 7000 series, en de SureType modellen (7100 series) zonder een qwerty toetsenbord, die dus veel minder breed hoefden te zijn. Daarmee werd het toestel veel populairder bij het grote publiek, aangezien dit het enige toestel is dat zowel kon bellen als emailen.

In 2005 genereerde Research in Motion een omzet van $ 2,07 miljard, en dat steeg in de jaren erna gestaag door. RiM mikte steeds meer op de particuliere markt, en voegde features toe aan de toestellen zoals betere displays, camera, chat-software, een microSD camera slot, mapping software, etc. Ook de trackball is kenmerkend voor BlackBerry toestellen. Waar andere gebruikers touchscreen, of een navigatietoets hebben, werkt BlackBerry met een wit draaiballetje waarmee genavigeerd kan worden. Dit kenmerk is gebruikt als naamgever voor de Pearl lijn.

Toch zijn ze de zakelijke gebruiker nooit kwijtgeraakt. Hoewel het Mobitex netwerk volledig losgelaten is, en de concurrentie inmiddels ook prima emailapplicaties voor mobiele telefoons heeft geschreven, wordt de BlackBerry nog altijd geassocieerd met het emailen op GSM’s, en ideaal voor mensen die hun telefoon intensief gebruiken.

In 2009 werd RiM door Fortune Magazine uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf ter wereld met een winststijging van 84% in 3 jaar, ondanks de recessie. Momenteel boekt BlackBerry veel succes met de 9700 Bold, de Curve, de Storm en de Torch.

Enkele trivia: in 2009 bleek de bescherming van data die verzonden is van de BlackBerry niet 100% waterdicht was. Een aantal berichten van President Obama zijn onderschept. In de Nederlandse politiek is daarop besloten om geheime informatie niet langer via de BlackBerry te versturen.

Thuiswinkel waarborg logo iDeal logo PayPal logo PostNL logo
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden accepteert. Cookies: Informatie
Copyright © 2016 - GSMpunt B.V. Tel:0546-601920 E-mail: - Sitemap
Beoordelingen van GSMpunt.nl 9.6 uit 10 op basis van 13087 beoordelingen