Apple accessoires en telefoons

Vind hier de nieuwste Apple producten en alle Apple accessoires! U heeft hieronder de mogelijkheid om te selecteren binnen welke categorie u alle Apple producten wilt bekijken. Uiteraard heeft u ook de mogelijkheid om alle producten van Apple in een lijst te bekijken.

Apple is een Amerikaanse producent van high-tech consumentenelektronica. Het bedrijf is bekend van de Macintosch, de Macbook, de iPod en natuurlijk de huidige iPhone telefoons. Het bedrijf is inmiddels wereldwijd bekend vanwege de helderwitte behuizing van hun producten, en het Apple logo met een hapje eruit. Apple, Inc. Is gevestigd op 1 Infinite loop, Cupertino, Californië, een klein stadje in de buurt van San José aan de Westkust van de Verenigde Staten.

Geschiedenis

Apple Computers, Inc. is opgericht op 1 april 1976 door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. De naam Apple is door Steve Jobs gekozen omdat hij ten tijde van de oprichting fruitariër was, iemand die uitsluitend fruit eet. “I was actually a fruitarian at that point in time. I ate only fruit. Now I'm a garbage can like everyone else. And we were about three months late in filing a fictitious business name so I threatened to call the company Apple Computer unless someone suggested a more interesting name by five o'clock that day. Hoping to stimulate creativity. And it stuck. And that's why we're called Apple”

Jobs en Wozniak zijn nog altijd bij het bedrijf betrokken. Ronald Wayne heeft na onenigheid over crediteuren en debiteurenbeleid zijn aandeel in het bedrijf zo’n 8 weken na de oprichting van Apple verkocht voor nog geen $1.000,00. Naar verluid zou zijn aandeel tegen de huidige beurskoers zo’n $6.000.000.000,00 waard zijn.

Apple’s eerste product, de Apple I personal computer kit, werd handgemaakt door Steve Wozniak en werd gelanceerd in juli 1976 voor een verkoopprijs van $ 666,66, omgerekend zo’n $ 2500,00 in 2010. Er werden er vanwege de grote hoeveelheid handwerk maar ongeveer 200 van verkocht, Apple staakte de verkoop in oktober van 1977. Op dit moment bestaan er naar schatting nog slechts 30 tot 50 Apple I’s, wat ze tot een verzamelobject maakt. In 1999 werd er naar verluid nog één geveild voor $ 50.000, en in 2010 werd de Apple I met productnummer 82 ook geveild voor zo’n $ 50.000,-.

Nog voor de ontwikkeling en productie van de opvolger van de Apple I, de Apple II, werd Mike Markkula aangetrokken om te investeren in het bedrijf. Hij investeerde $ 80.000 in eigen vermogen en leende nog eens $ 170.000 aan het bedrijf. De Apple II werd gelanceerd op 16 april 1977, en kwam met een kleurenkaart en een open architectuur, wat uitbreiding mogelijk maakte. Met VisiCalc, een eenvoudig spreadsheet programma, werd de Apple II ook voor de zakelijke markt interessant. Het succes van de Apple II zorgde ervoor dat Apple verschillende varianten van de Apple II heeft gemaakt, en dat het apparaat uiteindelijk pas in 1993 uit de handel werd genomen. In totaal zijn er van de Apple II ergens tussen de 5 en de 6 miljoen verkocht.

De Apple III werd in mei 1980 geïntroduceerd, maar had veel stabiliteitsproblemen, waaronder veel problemen met de koeling van de elektronica. Door veel terugroepacties en verbeteringen kreeg Apple de Apple III uiteindelijk wel stabiel draaiend, maar de 8-bits computer kon toen al niet meer op tegen de 16-bits concurrent van IBM. Bovendien was de reputatie van de Apple III al dusdanig beschadigd dat het product commercieel geen voet meer aan de grond kreeg, en was het product met een prijsrange tussen de $ 4300,00 en de $ 7800,00 aan de dure kant. De Apple III werd gediscontinueerd op 24 april 1984, en de staking van de verkoop van de Apple II werd uitgesteld.

In 1984 werd de Macintosh geïntroduceerd, de eerste succesvolle computer met een GUI (grafische user interface). De Macintosh werd gelanceerd met de wereldberoemde en 1,5 miljoen dollar kostende commercial “1984”, gebaseerd op George Orwell’s gelijknamige boek uit 1949. In de commercial, die slechts 1 keer uitgezonden is gedurende het derde kwart van de superbowl op 22 januari 1984, spreekt Big Brother op een groot scherm ter ere van het 1-jarig bestaan van een set regels die een totalitair systeem opstellen, waarin mensen geen enkele vrijheid meer hebben. Een sportief geklede heldin loopt met een moker door het gebouw waar die speach wordt gehouden. Ze wordt achtervolgd door een aantal soldaten, die haar tegen willen houden. Met de moker gooit ze het scherm in waar Big Brother op te zien is, waarmee ze de kijkers bevrijdt. In de reclame staat Big Brother symbool voor IBM, de sportief geklede dame voor Apple, en het ingooien van het scherm voor de keuze die mensen krijgen doordat Apple de enige is die een alternatief biedt voor een door IBM gecontroleerde wereld. De commercial wordt algemeen gezien als een meestewerk, en heeft meerdere prijzen gewonnen, waaronder de “reclame van het decennium award” in de jaren 80. Hoewel de commercial zeer succesvol was, was de Macintosh dit aanvankelijk niet. Dit veranderde later toen de eerste redelijk geprijsde laserprinter en een DTP softwarepakket op de markt kwamen, waardoor de Macintosh zeer interessant werd voor ontwerpers.

In 1985 ontstond er een machtsstrijd tussen Steve Jobs en CEO John Sculley, die daar toen 2 jaar werkte. Het bestuur van Apple vond de Macintosh een flop omdat de verkopen achterbleven bij de verwachtingen. Daarop is besloten om Jobs minder vrijheid te bieden in het lanceren van ongeteste producten, omdat daar teveel risico’s aan verbonden zaten. In plaats van in te binden probeerde Jobs een coupe te plegen en Sculley af te zetten. Toen de CEO dat ontdekte werd er een bestuursvergadering belegd, en is besloten om Jobs van zijn managementverantwoordelijkheden te ontdoen. Daarop nam Steve Jobs ontslag en startte hij NeXT Inc.

Apple ging verder met de verkoop van de Macintosh in allerlei verschillende varianten. In 1991 werd de Powerbook geïntroduceerd, een primitieve variant van de laptop. Hij woog bijna 4 kilo en had een battery life van 3 uur. De Powerbook genereerde meer dan een miljard dollar omzet in het eerste jaar van introductie. Het begin van de jaren 90 was een groot succes voor Apple, maar het succes keerde al gauw. Na de Macintosh introduceerde Apple de Centris, de Quadra en de Performa lijnen, allen gericht op een eigen marktsegment. Omdat consumenten de verschillen tussen de lijnen niet begrepen flopten alle drie de lijnen.

Apple experimenteerde met verschillende producten, waaronder de Newton, een voorloper van de iPhone. Destijds flopten bijna al deze producten, waardoor Apple aandelen een duikvlucht namen. Ondertussen werd Microsoft groter en groter met hun Windows platform, waarmee ze focusten op het leveren van goedkope software voor pc’s, terwijl Apple zich richtte op het high-end deel van deze markt. Apple klaagde Microsoft aan voor het gebruiken van een GUI die lijkt op die van Apple.

De rechtszaak duurde jaren, maar er is nooit een uitspraak gedaan door een rechter. De beide bedrijven besloten in 1997 om licenties uit te geven om elkaars producten te kunnen gebruiken, Microsoft beloofde om de nieuwe versies van Microsoft Office ook voor de Mac beschikbaar te maken, en bovendien investeerde Microsoft $ 150 miljoen in Apple aandelen, geld dat hard nodig was om Apple weer op het rechte pad te brengen.

Een jaar eerder werd CEO Michael Spindler vervangen door Gil Amelio, die massaontslagen en andere grote veranderingen doorvoerde om de verliezen van Apple te beperken. Ook kocht Apple NeXT, het bedrijf dat Steve Jobs na zijn vertrek bij Apple had opgezet, waardoor Steve Jobs weer bij Apple werkzaam was als een adviseur. Ondanks grote veranderingen kon Amelio niet voorkomen dat het aandeel een alltime low bereikte onder zijn leiding. Niet veel later werd Gil Amelio vervangen door Steve Jobs, die in 1997 de deal tussen Microsoft en Apple aankondigde.

Ommekeer naar succes

Onder leiding van Jobs werd de Apple Store geïntroduceerd in 1997, en de nieuwste Macintosh, de iMac in 1998. Het ontwerpteam van de iMac werd geleid door Jonathan Ive, die later ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van de iPod en de iPhone. Apple kocht tussen 1998 en 2002 veel bedrijven die zich richtten op de ontwikkeling van software voor muziek en videobewerking, wat leidde tot producten als de iMovie, de iPhone en de iLife, wat de introductie van de i voor hun producten doorzette.

In 2001 opende Apple de eerste officiële Apple Retail Stores in Virginia en California, en later in datzelfde jaar introduceerde Apple de iPod, een digitale muziekspeler. Dat product is een wereldwijd een enorm succes geworden, in 6 jaar tijd zijn er zo’n 100 miljoen exemplaren van verkocht. De iPod met de herkenbare witte oordopjes was het eerste product waar wit de standaard kleur was. Vanwege het grote succes van de iPod werd het merk Apple geassocieerd met witte consumentenelektronica, iets wat daarvoor nooit zoveel aandacht had ontvangen.

Gekoppeld aan het succes van de iPod werd de iTunes store gelanceerd in 2003, waar gebruikers met een iPod muziek konden downloaden voor $ 0,99 per track. In 5 jaar tijd zijn er zo’n 5 miljard tracks gedownload, waarmee het in een klap de marktleider voor online muziekservices werd.

De nieuwe generatie van de pc’s en laptops van Apple werden stuk voor stuk grote kaskrakers, en deze successen waren terug te vinden in de beurskoers van Apple. Waar deze in 2003 nog op $ 6,00 stond, moest er in 2006 voor een aandeel Apple zo’n $80 betaald worden.

Het succesverhaal zet door

In 2007 werd de lang verwachte iPhone geintroduceerd, een Smartphone waarmee Apple de concurrentiestrijd met Nokia en Blackberry aanging. De iPhone was een direct succes, zo groot dat Apple de vraag nauwelijks aan kon, wat leidde tot lange rijen bij Apple Stores op de introductiedatum. 73 dagen na de lancering werd de miljoenste iPhone verkocht. In drie jaar tijd zijn er zo’n 60 miljoen Apple iPhones verkocht.

In juli van 2008 lanceerde Apple de App Store, waar applicaties voor de iPhone gedownload kunnen worden. In de eerste maand na de introductie werden zo’n 60 miljoen applicaties verkocht, en genereerde het systeem een omzet van een miljoen dollar per dag.

Begin 2009 maakte Apple bekend dat Steve Jobs om gezondheidsredenen een half jaar niet aanwezig was. Het eerste kwartaal van 2009 was ondanks deze aankondiging het beste kwartaal tot die tijd ooit voor Apple met een omzet van ruim 8 miljard en een winst van 1,2 miljard dollar.

Begin 2010 werd, na veel geruchten, de iPad gelanceerd, een tabletachtig media apparaat. In de eerste week na lancering zijn er zo’n 500.000 exemplaren van verkocht, wat het tot de zoveelste hit in de succesreeks van Apple maakte. De iPad deed er 28 dagen over om de miljoen-grens te passeren, waarmee het zo’n 2,5x zo snel die grens passeert als de iPhone.

De nieuwste iPhone, de iPhone 4, werd op 24 juni 2010 gelanceerd. Geheel tegen Apple’s beleid is de iPhone 4 al voor de introductie uitgelekt doordat een medewerker het toestel in een café had laten liggen. Op 19 april presenteerde Gizmodo.com foto’s van het toestel, en een uitgebreide beschrijving, wat uiteindelijk inderdaad de nieuwe iPhone bleek te zijn. Ondanks het lek werd de iPhone 4 alweer een succesnummer, met een verkoop van 1,5 miljoen op de dag van lancering, nooit eerder werd een productlancering van Apple zo succesvol als de iPhone 4.

Op de dag van de lancering van de iPhone 4 ontstonden geruchten over problemen met het ontvangst van het toestel. Wanneer de gebruiker het toestel op een bepaalde manier vasthoudt, valt het ontvangst nagenoeg geheel weg. Apple reageerde aanvankelijk door te zeggen dat alle mobiele telefoons ontvangstproblemen kunnen hebben als de antenne wordt aangeraakt, maar deze uitleg werd door consumenten niet geaccepteerd, en het probleem leidde tot een hetse tegen Apple, wat uiteindelijk de naam “Antennagate” kreeg. Daarop besloot Apple de omruilperiode van het toestel te verlengen naar 30 dagen, en een hoesje te leveren die contact met de antenne voorkomt. Steve Jobs kondigde aan dat zo’n 1,7% van de iPhone 4 klanten besloten het toestel terug te sturen, dat was 6% bij de iPhone 3GS, dus gebruikers lijken de oplossing van Apple te accepteren.

Toch werd de verantwoordelijke manager voor de hardware van de iPhone 4 binnen Apple, Mark Papermaster, ontslagen, en werd het ontwerp van de iPhone 4 iets aangepast, zonder aankondiging van Apple hierover, die nog steeds volhouden dat het geen groot probleem is, waarmee het probleem grotendeels verholpen is.

Op 25 augustus 2011 wordt bekendgemaakt dat Steve Jobs aftreedt als CEO van Apple. Hij wil graag aanblijven als Chairman of the Board. Later blijkt dat een uitspraak die vooral voor rust moeten zorgen, want op 5 oktober overlijdt Steve Jobs na een lang ziekbed aan kanker.

Merkwaardig genoeg, de eerste keynote speach van Apple waarin Steve Jobs niet meedoet sinds tijden, die de aankondiging van de iPhone 4S moet zijn, is de dag ervoor gehouden. De algemene reactie is dat het toestel tegenvalt, en dat er te weinig vernieuwing in het toestel zit.

Op dit moment staat het aandeel Apple rond de $ 400,00, waarmee de marktwaarde van Apple voor het eerst in meer dan 20 jaar groter is dan die van Microsoft, Dell of IBM. Op sommige momenten tikt het zelfs vorbij de waarde van ExxonMobile, het grootste bedrijf ter wereld, gemeten naar beurswaarde. De keynote speaches en de productlanceringen van Apple blijven een van de belangrijkste evenementen voor vele technologie websites wereldwijd.